اقتصاد،حسابداری، مدیریت،مالی و سرمایه گذاری

افزایش دانش اقتصادی،مالی ومدیریت

اقتصاد،حسابداری، مدیریت،مالی و سرمایه گذاری

افزایش دانش اقتصادی،مالی ومدیریت

حسابداری مدیریت و دستاوردهای آن

حسابداری و اهداف آن عملاً برای تهیه و فراهم سازی اطلاعات با استفاده از معیارهای اندازه‌گیری فرآیندهای اقتصادی در طول دوره‌های مختلف و برای ذینفعان مختلف، متعدد می‌باشد بطوریکه بر همین اساس حسابداری مالی به صورت گذشته‌نگر و برای تهیه و تنظیم اطلاعات جهت تصمیم‌گیری کاربران و ذینفعان خارج از سازمان می‌باشد این در حالی است که حسابداری مدیریت به مدیریت در ارائه حوزه عمل بیشتر در استفاده بهینه‌تر از اطلاعات برای ترسیم  چشم‌اندازهای مدیریت  کمک می‌نماید چرا که این اطلاعات مورد نیاز است و به منظور اطمینان‌بخشی از برنامه‌ریزی، کنترل، ساماندهی و تصمیم‌گیری صحیح حسب توابع در اختیار و در کنترل می‌باشد. 
نتایج حاصل از حسابداری مالی را می‌توان با کمک از مبانی حسابداری مدیریت مورد بهبود و اثربخشی بیشتر قرار داد. در مقابل حسابداری مالی عملاً اطلاعات حسابداری مدیریت ماهیت هنجاری ندارند اما برعکس اطلاعات حسابداری مدیریت در جهت ایجاد جهت‌گیری‌ها و ایده‌های آینده‌نگری امری عملی می‌باشد. 
حسابداری مدیریت بر استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمان‌ها، جهت مهیا کردن آن‌ها برای تصمیم‌سازی کسب و کار آگاهانه تأکید دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کارکردهای کنترلی  و تصمیم گیریهای مدیریتشان را بهتر تجهیز نمایند.
در مقابل اطلاعات حسابداری مالی، اطلاعات حسابداری مدیریت  این ویزگی ها را دارند:
1-در درجه اول نگاه رو به جلو دارند، بجای تاریخی
2- برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری بطور کی مبتنی بر مدل با درجه‌ای از انتزاع هستند، به جای مبتنی بودن بر مورد
3- برای استفاده در سازمان طراحی شده و در نظر گرفته شده‌اند، بجای اینکه برای استفاده ذینفعان، بستانکاران و قانونگذاران در نظر گرفته شده باشند
4- معمولاً محرمانه بوده و توسط مدیران استفاده می‌شود تا گزارشگری عمومی
5- با ارجاع به احتیاجات مدیران محاسبه می‌شود و اغلب توسط سامانه‌های اطلاعات مدیریت استفاده می‌شود نه با ارجاع به استانداردهای عمومی حسابداری مالی.

مقایسه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با صنعت نفت

کارشناسان میگویند: تنها صنعتی که در کشور قابلیت این را دارد که بتواند جایگزین صنعت نفت بشود، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است، چراکه در حال حاضر دنیا به سمت استفاده گسترده از فناوری اطلاعات در همه حوزه‌های مربوط به اقتصاد می‌رود. ما نیز در کشور چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نداریم.

با توجه به مباحث مطرح شده در مورد کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، زمانی سیاست‌گذاران ما به سمت برجسته‌تر کردن کشاورزی و حتی صنایع خودروسازی در اقتصاد رفتند، اما موفقیت چندانی حاصل نشد. در عوض اگر بتوانیم صنعتی را در کشور معرفی کنیم که از نظر استعدادی و حجم نیروی جوان و فارغ‌التحصیلان بتواند در کشور رشد پیدا کند و جایگزینی برای درآمدهای نفتی ایجاد کند آن حوزه، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.

البته برخی آمارهای جهانی در مورد درآمد شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، درآمد شرکت‌های فعال در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان حدود ۲.۵ برابر کل فروش نفت جهان در یک سال بوده است که این اهمیت اقتصادی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دنیا نشان می‌دهد. صنعتی که روز به روز به اهمیت آن هم افزوده می‌شود.


چگونه حدود ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر قرار است حذف شوند؟!!

با توجه به اینکه غربالگری یارانه‌بگیران و پرداخت‌های نقدی هدفمند از ایده‌آل‌های قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌شمار می‌رود، اما همواره دولت‌ها خود را ناتوان از این مهم نشان داده‌اند. تاکنون حذف افراد غیرنیازمند به بهانه‌های مختلف از جمله نبود اطلاعات کافی و احتمال خطا با وجود تکالیف قانونی عملی نشده، اما حالا دولت در روالی کاملا متفاوت از قبل به گونه‌ای بودجه‌ریزی کرده که جمیعتی میلیونی از گرد یارانه‌بگیران را کنار بگذارد؛ رویکردی که با خود ابهاماتی به همراه دارد.

تبصره (۱۴) لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ با کاهش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سهم پرداخت یارانه‌های نقدی همراه شده و رقمی حدود ۲۳ هزارمیلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده است. اگر قرار باشد دولت به این بند از پیشنهاد خود عمل کند باید برای تامین هزینه‌ها و انطباق آن با بودجه پیش‌بینی شده حداقل بین ۳۰ تا ۳۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران را از ابتدای سال آینده (۱۳۹۷) کنار بگذارد، اما تاکنون هیچ سازوکاری در این مورد مشخص نشده و این سوال را بی پاسخ گذاشته که اگر امکان حذف میلیونی وجود دارد، چرا در دوره‌های قبل در این باره اقدامی نشد؛ آنهم زمانی که حتی نمایندگان پیشنهاد حذف حدود ۲۴ میلیون نفر را با توجه به دهک‌های درآمدی و شش گروه مشخص مطرح و البته تصویب کردند، اما با واکنش سازمان برنامه و بودجه همراه شد و در نهایت هم کاملا مسکوک باقی ماند.

با این اوصاف و در حالی که مشخص نیست برچه اساسی حذف میلیونی یارانه بگیران انجام خواهد شد که تاکنون نبود اطلاعات کافی برای شناسایی پردرآمدها و احتمال خطا عامل اصلی عدم ورود دولت به حذف یارانه‌بگیران اعلام شده بود. با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه در نظرگرفته شده برای این حذف راهکاری ارائه نکرده و تنها به اینکه پرداخت به نیازمندان ادامه دارد و هر که اعلام نیاز کند به وی یارانه پرداخت خواهد شد، اکتفا کرده و توضیحی ارائه نکرده که چگونه به یکباره راهکاری در اختیار دولت قرار گرفته که می تواند ۳۴ میلیون نفر را حذف کند؛ آن هم در شرایطی که سال گذشته پیشنهاد حذف ۲۴ میلیونی از سوی مجلس غیر ممکن بود و قابلیت اجرا نداشت.

اما نوبخت، در اظهاراتش به پرداخت یارانه به گروه‌های هدف از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که قابل شناسایی هستند تاکید داشته است. در این حالت اگر برنامه این باشد که یارانه اکثر گروه‌ها قطع شده و تنها گروه‌های خاص مشمول آن شوند نیز باز طرحی جدید نیست و قبلا هم قابلیت اجرایی داشت و کارشناسان در این مورد نیز اتفاق نظر داشتند.

و نکته مهم اینست که اگر برنامه حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند به مرحله اجرا نرسد دیگر ادامه روال معیوب قبلی یعنی برداشت سهم بخش‌های دیگر از جمله تولید یا برداشت از بودجه عمومی هم ممکن نخواهد بود، چون دولت برای سال بعد با حذف سهم تولید از تبصره هدفمندی، کل منابع آن را ۳۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده و ظاهرا مجوز  حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی برداشت از بودجه عمومی نیز حذف شده است که در این حالت راهی برای جبران کسری باقی نمی‌ماند. با این حال فعلا پیشنهادات یارانه‌ای دولت در حد لایحه بوده و باید برای اجرا به تصویب مجلس برسد. واکنش مجلسی‌ها هم تا کنون نسبت به حذف ۳۰ میلیونی با توجه به عواقب ناشی از آن چندان مثبت نبوده است.

نکات کلیدی کسب و کار از وارن بافت

 سخنانی  ارزشمند از وارن بافت

بافت به همان میزان که در کسب و کار زیرک و بااستعداد است، الهام‌بخش و کاریزما نیز است. در این‌جا ۱۰ تا از بهترین گفت‌آوردهای او آورده می‌شود که از نامه‌های وی به سهام‌داران برکشایر و نیز از گوشه و کنار وب گردآوری شده است. لذت ببرید.

1-به ذهن‌تان زیرکی و نظم بدهید.

“بیش‌تر روزها دوست دارم، مدت زیادی را فقط بنشینم و فکرکنم. این کار در کسب و کار آمریکایی مرسوم نیست. من مطالعه می‌کنم و فکر می‌کنم. پس من بیش‌تر مطالعه می‌کنم و فکر می‌کنم و کم‌تر از بیش‌تر آدم‌ها در دنیای کسب و کار تصمیمات ضربتی و ناگهانی می‌گیرم. من این کار را می‌کنم چون این نوع زندگی و کار را دوست دارم.”

2-هرگز اصول کسب و کار را فراموش نکنید.

“‌قیمت چیزی است که می‌پردازید. ارزش چیزی است که به دست می‌آورید.”

3-قبل از این که وارد کاری شوید، بدانید وارد چه کاری می‌شوید.

“بسیار بهتر است شرکتی فوق‌العاده را به قیمتی منصفانه بخرید تا شرکتی منصفانه را به قیمت فوق‌العاده بخرید”

4-باهوش باشید- و واقع‌بین.

“من می‌کوشم سهام شرکت‌هایی را بخرم که آن‌قدر فوق‌العاده هستند که یک ابله هم می‌‌تواند آن را اداره کند. چون دیر یا زود، یکی دیگر این کار را خواهد کرد.”

5-تا وقتی می‌توانید چیزی را بسازید، تقلب نکنید.

“بالاخره، وقتی زمان جزر دریا فرا برسد خواهید فهمید چه کسی عریان شنا می‌کند.”

6-همیشه بدانید با چه آدمی داد و ستد می‌کنید.

“شما نمی‌توانید داد و ستدی خوب را با آدمی بد انجام دهید.”

7-با شرافت و درست‌‌کاری عمل کنید.

۲۰سال طول می‌کشد شهرتی ساخته شود ولی فقط پنج دقیقه طول می‌کشد تا تباه گردد. اگر به آن بیندیشی، کارها را جور دیگر انجام خواهی داد.

8-ارزش، مهم‌ترین چیز است.

“اغلب اوقات، یک کلکسیون عظیم از اموال روزی از تملک مالکش خارج می‌شوند. با ارزش‌ترین دارایی من، جدای از ثروتم، دوستان صمیمی، پرشمار، و ماندگارم هستند.”

9-استراحت کنید وقتی به آن نیاز دارید.

“اگر در چاله‌ای باشی مهم‌ترین کار این است که از کندن دست بکشی.”

10-نترس باشید و اعتماد به نفس داشته باشید.

“همیشه می‌دانستم که ثروتمند خواهم شد. فکر نمی‌کنم هرگز حتی برای یک دقیقه هم شک کرده باشم.”

هارپ چیست؟!!

نظریات زیادی درباره هارپ این روزها مطرح شده است از انتشار پرتوهای مرگ تا ایجاد زلزله‌های پی در پی، کنترل شرایط آب و هوایی زمین و همچنین کنترل ذهن انسان؟!

هارپ یک پروژه پژوهشی است که در سال ۱۹۹۳ توسط آمریکا برای بررسی و پژوهش دربارهٔ لایهٔ یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی تأسیس شد بنابراین برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا را «هارپ» می‌گویند. که حدود دو دهه ساخت آن طول کشید و ۲۵۰ میلیون دلار هزینه‌ آن شد.

اما بدانیم یونوسفر چیست؟

یونوسفر دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین است. دانشمندان با پروژه علمی هارپ تغییراتی را در یونوسفر ایجاد می‌کنند تا شرایط مطالعه در مورد آن را پیدا کنند و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درآورند.

هارپ از یک مجموعه آنتن‌های مخصوص شامل ۱۸۰ برج آنتن آلومینیومی به ارتفاع ۵۰/۲۳ متر تشکیل شده که بر روی زمین پهناوری به مساحت ۲۳٬۰۰۰ متر مربع در آلاسکا نصب شده‌است. این آنتن‌ها امواج مافوق کوتاه  را با ۳٫۶ مگاوات ERP تولید کرده و به یونوسفر می‌فرستند.

قسمتی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند.

شایعاتی که درمورد هارپ مطرح می شود

تئوری‌های توطئه گوناگونی در مورد هارپ مطرح شده است؛ از انتشار پرتوهای مرگ تا کنترل ذهن و ایجاد وقوع زمین لرزه‌های متعدد در مناطق مختلف جهان، تا کنترل آب و هوا، ده‌ها ادعای مختلف در مورد پروژه هارپ عنوان شده است.

مشهورترین این نظریات توطئه از طرف گزارش روزنامه پراودا در روسیه و نیز هوگو چاوز در سال ۲۰۱۰ مطرح شد که مدعی شده بود آمریکا با این تأسیسات زلزله هائیتی را خلق کرد.

پرس تی‌وی گزارش یک وب‌سایت ونزوئلایی را به نقل از منبعی روسی با عنوان ناوگان شمالی روسیه به عنوان یک گزارش تأیید نشده نقل کرد که نیروی دریایی آمریکا قصد داشته با استفاده از پروژه هارپ زلزله‌ای را در ایران ایجاد کند که «اشتباهاً هائیتی مورد اصابت امواج زلزله‌ساز آن قرار گرفت.

در این گزارش به تئوری‌های توطئه متعدد دیگری که در مورد هارپ مطرح شده از جمله ارتباط آن با زلزله سیچوان در چین و زلزله ۶٫۵ ریشتری کالیفرنیا اشاره کرده بود.

مشابهاً، برخی نیز مدعیند که توفان کاترینا توسط تأسیسات مشابه روس‌ها ساخته شده تا به آمریکا ضرر بزند.

پسر یک نماینده دیگر آلاسکا هم گفت که هارپ در واقع یک سیستم دفاع موشکی است. به گفته نیکلاس پاپادولوس از مؤسسان هارپ، این اشتباهات به این دلیل بود که یکی از مشاوران شرکت سازنده هارپ قابلیت‌های احتمالی بسیار عجیبی را در مورد این اختراع به ثبت رسانده بود.

برای مثال اینکه از تکنولوژی مشابه هارپ می‌توان به عنوان یک سپر دفاعی برای تبدیل گاز طبیعی به میکروویو استفاده کرد که می‌توانند موشک‌های شوروی را سرنگون کنند. به گفته پاپادوپولوس این ادعا حتی در گروه مشورتی دفاعی جیسون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به عنوان «چرندیات» کنار گذاشته شد.