مطابق دادههای منتشرشده در نشریه آرگوس، قیمت فوب خلیج فارس بنزین معمولی در ۲۱ نوامبر مصادف با ۳۰آبان برای هر لیتر بیش از ۴۳ سنت است که بر اساس ارز آزاد (۴۲۰۰ تومان) حدود ۱۸۰۰ تومان میشود. همچنین بر اساس ارز مبادلهای (۳۵۰۰ تومان) بیش از ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر ارزش دارد. این در حالی است که بنزین معمولی در داخل کشور لیتری هزار تومان و بنزین سوپر (اکتان ۹۵) ۱۲۰۰ تومان به فروش میرسد. در واقع قیمت بنزین در ایران همواره کمتر از قیمت فوب خلیج فارس بوده و تنها اواخر سال ۹۴ یعنی زمانی که قیمت نفت به کمتر از ۳۰ دلار بر بشکه رسید، قیمت بنزین داخلی با قیمت فوب همتراز شد. اما قیمت نفت در عرض چند ماه مجددا به بالای ۴۰ دلار رسید و قیمت بنزین نیز در بازارهای جهانی همراستا با آن رشد کرد. با وجود گذشت نزدیک به سه سال از آن روزها، قیمت بنزین در ایران همچنان روی هزار تومان ثابت باقی مانده است.
اما نرخ ۱۸۰۰ تومان تنها قیمت بازاری این سوخت در فوب خلیج فارس است. قیمت واقعی بنزین، یعنی قیمت فوب به علاوه هزینههای توزیع از جمله هزینه انتقال، هزینه تلفات و دستمزد جایگاهداران به مراتب بیشتر از این مقدار است. در داخل کشور هرگز رقم دقیقی برای هزینههای توزیع به دست نیامده است، اما برخی کارشناسان بر این باورند که برای توزیع هر لیتر احتمالا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان هزینه میشود. در واقع قیمت واقعی بنزین در حال حاضر بر اساس نرخ ارز آزاد بیش از ۲۰۰۰ تومان است و دولت برای هر لیتر بنزین بیش از ۱۰۰۰ تومان یارانه پرداخت میکند. سایت globalpetrolprices نیز که نرخ بنزین در کشورهای جهان را منتشر میکند، قیمت واقعی بنزین را در حال حاضر ۵۲ سنت یعنی نزدیک به ۲۲۰۰ تومان در هر لیتر اعلام میکند.
این ارقام در حالی مطرح است که متوسط قیمت خردهفروشی بنزین در جهان بسیار بالاتر از قیمتها در بازارهای جهانی است. چرا که مصرف بنزین آلودگیهای زیست محیطی ایجاد میکند و برای دولت و جامعه هزینههایی به دنبال دارد. از این رو در اکثر کشورهای جهان نه تنها به مصرفکننده نهایی یارانه پرداخت نمیکنند، بلکه از او برای هر لیتر بنزینی که در باک خود میسوزاند و موجب آلوده شدن هوای شهر میشود، مالیات اخذ میشود. از این رو در غالب کشورهای جهان قیمت خردهفروشی بنزین بسیار بیشتر از قیمتهای جهانی و بازاری آن است.
متوسط قیمت خردهفروشی بنزین در جهان حدود ۱/ ۱ دلار(۴۶۰۰ تومان) در لیتر است. قیمت خردهفروشی بنزین بین کشورهای جهان تفاوتهای فاحشی با هم دارد. برای مثال در حالی هر لیتر بنزین در ونزوئلا حدود یک سنت(۴۲ تومان) به فروش میرسد که مردم هنگکنگ برای خرید هر لیتر از این سوخت بیش از ۲ دلار(۸۵۰۰ تومان) پرداخت میکنند. در کشورهای ثروتمند و توسعهیافته بنزین گران و در کشورهای فقیر و توسعه نیافته، این سوخت ارزان است. تفاوت قیمت خردهفروشی کشورهای مختلف به سیاستهای یارانهای و مالیاتی کشورها باز میگردد. در واقع همه کشورها به قیمتهای یکسان بنزین در بازارهای جهانی دسترسی دارند اما بعد از آن تصمیم میگیرند که با لحاظ کردن یارانه آن را ارزانتر یا با اخذ مالیات آن را گرانتر به دست مصرفکننده نهایی برسانند.
سیاستهای یارانهای در ایران باعث شده که پس از ونزوئلا و عربستان ارزانترین بنزین دنیا در کشور توزیع شود. ایران با نرخ ۱۰۰۰ تومان معادل ۸/ ۲۳ سنت برای بنزین معمولی و نرخ ۱۲۰۰ تومان معادل ۲۸ سنت برای بنزین سوپر سومین بنزین ارزان دنیا را در داخل کشور توزیع میکند.این در حالی است که بنزین ارزان و دیگر سیاستهای پوپولیستی موجب شده ونزوئلا در باتلاقی از مشکلات اقتصادی گرفتار شود و در آستانه فروپاشی اقتصادی قرارگیرد. عربستان نیز اعلام کرده از ابتدای سال ۲۰۱۸ نرخ بنزین را ۸۰درصد افزایش خواهد داد و به لیتری ۱۸۰۰تومان خواهد رساند. از این رو ایران در کمتر از دو هفته دیگر بعد از ونزوئلا، کشوری که در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد، در رتبه دوم دارنده ارزانترین بنزین دنیا قرار خواهد گرفت.
با توجه به کاهش سود سپرده های بانکی به ۱۵ درصد قرار بود طی دو تا سه ماه بعد سود تسهیلات بانکی نیز کاهش یابد که با توجه به فشارهای مجلس به دولت هنوز محقق نشده است .
بانکها با توجه به کاهش سود سپرده ها اقدام به پرداخت وام و بلوکه کردن ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ وام پرداختی را می کنند با سود ۱۸ % که از این طریق قسمتی از کاهش سپرده گذاری ها رو جبران نموده واز بلوکه کردن وامها نیز در کل سود سرشاری می برند لازم است دولت و مجلس به نحوی عمل کنند که حق مردم پایمال نگردیده و توان مالی اقشار ضعیف جامعه کاهش نیافته و این اقدامات در جهت وصول وامهای بدحسابان و بدهکار بانکی بکار گرفته شود.
از دغدغههای همیشگی کاربران بستههای اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم دریافتی نسبت به حجم خریداری شده است؛ موردی که با واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم رو به رو شد؛ آذری جهرمی با اشاره به اعلام اسامی و اعتراضات مربوط به کمفروشی اینترنت اظهار کرد: گزارش سازمان تنظیم مقررات تهیه و ارائه شده است. علت گزارش از شکایاتی که واصل شده بود را بررسی کردند که عمده علل، عدم آگاهی مردم در استفاده از خدماتی بود که در اختیار دارند.
ایشان با اشاره به برخی دیگر دلایل تصور افراد از کمفروشی اینترنت گفته بود: در برخی موارد امنیت مودم وایفای مناسب نبوده و پسوردشان توسط دیگران شناسایی شده و حجم اینترنت آنها مورد استفاده قرار گرفته است. مورد دیگر اینکه بهروزرسانی نرمافزارها به صورت اتوماتیک انجام گرفته و آن را مدیریت نکردند. البته دلایل متعددی وجود داشته اما مهمترین عامل همین موارد بوده است.
مساله بعدی این است که نارضایتی در بین مردم وجود دارد و از بین نرفته است و به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه آگاهیرسانی بر عهده شرکتهاست که به مردم ابزار لازم را بدهند تا میزان استفاده خود از اینترنت را ببینند. با بررسی شکایات، مردم آگاه میشوند بیشترین شکایات از کجاست و همین اطلاعرسانیها باعث شده بسیاری از شکایات وارده کم شود. همچنین آمار منتشرشده اثر پیشگیرانه خود را داشته و شرکتها حساس شدهاند.
شرکت های ارائه دهنده اینترنت طبق قانون موظفند قیمتهای خود را مبتنی بر سرعت به مشتریان خود بفروشند؛ و از طرفی آن سرعت وعده داده شده را نیز تضمین کنند. در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با قرار دادن سامانهای در سایت خود امکان سنجش سرعت بسته های مختلف اینترنت از شرکت های مختلف فراهم آورده است. با کلیک بر روی این لینک می توانید به این سامانه وصل شود.
اکنون با نهایی شدن طرح فروش اینترنت غیرحجمی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت های ارائه دهنده اینترنت باید قیمت های خود را مبتنی بر سرعت به مشتریان خود بفروشند؛ امری که اطلاع از سرعت اینترنت توسط کاربران را بسیار بیشتر از گذشته ضروری می کند.
نکات لازم قبل از تست سنجش سرعت
در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلود های درحال اجرا و یا مرورگر های در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط کلیه وسایل استفاده کننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید. با توجه به اینکه سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است. تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه دهنده سرویس دریافتی خود برای سنجش سرعت اقدام کنید تا سرعت اتصال در شبکه اپراتور و همچنین سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی انداره گیری شود.
روش تست سنجش سرعت
مشترکین شرکتهای ارائه دهنده خدمات انتقال داده می توانند از طریق لینک های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند و در صورت عدم تطبیق موارد فوق الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص یافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند، لازم به ذکر است با توجه به اینکه برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه گیری سرعت و کیفیت، امکان استفاده از آن را منوط به ورود به سیستم مشترکین آن شرکت کرده اند که مشترکین باید برای انجام آن با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از اپراتور وارد سامانه مذکور شده و سپس تست سرعت را انجام دهند.
این سامانه به منظور ارایه امکان بررسی سرعت مشترکین سرویسهای اشتراکی اینترنت پرسرعت مطابق مصوبه ۱۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات ایجاد شده که کیفیت و سرعت دسترسی مشترکین در شبکه های مختلف ارائه اینترنت را فراهم می کند.
دانش مدیریت مالی بر این فرض قرار دارد که هدف اصلی وشاخص مد نظر مدیریت حداکثر سازی ثروت صاحبان سهام است.این هدف یا ایده ال تنها از طریق مدیریت کارآمد جریان های نقدی کوتاه و بلند مدت شرکت یا موسسه اقتصادی میسر است.
برخی از کسانی که در زمینه اقتصاد و بازرگانی تجربه کمتری دارند بر این باورند که حداکثر سازی ثروت سهام داران که به واسطه حداکثر کردن قیمت سهام میسر می شود ایده ال مطلوب و مناسبی نیست و معتقدند که شرکت باید درصدد تامین هدف های عالی تر برآید، هدفی چون به حداکثر رساندن رفاه اجتماعی.
در نگاه اول چنین به نظر می رسد که چنین هدفی انعکاس دهنده آهنگی دلنواز است زیرا گروه های متعددی چون جامعه،دولت،عرضه کنندگان،مصرف کنندگان و مدیران ،ذینفع در فعالیت های شرکت هستند و ضرورت دارد در تعریف ایده آل مد نظر شرکت منافع این گروه ها نیز لحاظ شود،اما نگاه موشکافانه و کارشناسی به هدف ایده آل دانش مدیریت مالی بیانگر منطق نهفته در ورای چنین هدفی است که همانا در برگیرنده تامین منافع تمامی گروه های ذی نفع در منافع شرکت است.
از گروه های ذینفع در فعالیت موسسه اقتصادی می توان به مصرف کنندگان،کارکنان،دولت،مدیران و…اشاره کرد.به عنوان مثال حداکثر کردن قیمت سهام ایجاب کننده آن است که شرکت با افزودن بر کارایی و با حداقل هزینه کالاها و خدماتی با بالاترین کیفیت تولید و عرضه کند که به معنی پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان در سطحی مطلوب است و حداکثر رفاه را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورد،در مورد منافع سایر گروه های ذی نفع نیز می توان با چنین منطقی استدلال کرد.
مبنای ایجاد ارزش که هدف نهایی فعالیت یک موسسه اقتصادی و دانش مدیریت مالی است بر این اصل ساده قرار دارد:(امیدواری به اینکه پولی که از شرکت یا موسسه اقتصادی عایدتان خواهد شد بیشتر از پولی باشد که به آن وارد می سازید)
براین اساس مدیران مالی به دنبال ان است که با مدیریت کارآمد جریانات نقدی کوتاه وبلند مدت،وجوه نقد افزون تری ایجاد کند.